TIMMS 2015’in Parlayan Yıldızı Yine UZAKDOĞU Oldu
Dünya genelinde Matematik ve Fen Bilimleri alanındaki eğitim kalitesini ölçmek için yapılan TIMMS’te son 20 yıldır Uzakdoğu ülkeleri en yüksek başarıyı gösteriyor. Singapur, Hong Kong, Güney Kore, Tayvan ve Japonya en yüksek başarı gösteren ilk 5 ülkedir. Avrupa ve Amerika ülkerininde sıralamada Uzakdoğu’yu izlediği görülmektedir. Peki ya Türkiye TIMMS sıralamasında nerede yer aldı?
TIMMS 2015 raporuna göre; 4. Sınıf seviyesinde Türkiye, Matematik alanında 49 ülke arasında 36. sırada,Fen Bilimleri alanında da 47 ülke arasında 35.sırada yer aldı. 8. Sınıf seviyesinde Türkiye, Matematik alanında 36 ülke arasında 24. sırada, Fen Bilimleri alanında ise 39 ülke arasında 21. sırada yer aldı.
4.sınıf kız- erkek öğrenciler arasında matematik ve fen bilimlerinde puan farkı yokken, 8. sınıf kız- erkek öğrencileri arasında 20 puana yakın fark var. 2011 yılına göre; 4. ve 8. sınıf Fen Bilimleri alanında ve 4.sınıf matematik alanında başarımız artmasına rağmen hala 500 puan ortalamasının altında kalıyoruz. 4. sınıf öğrencilerinin genel başarısında küçükte olsa artış görülürken, 8.sınıf öğrencilerinde hiç bir ilerleme görünmüyor. TIMMS raporu nerede, neyi eksik yaptığımızı görmek için büyük bir fırsat.
TIMMS NEDİR?
Uluslararası Matematik ve Fen Eğilimleri Araştırması TIMSS (Trends in International Mathematics and Science Study), Uluslararası Eğitim Başarılarını Değerlendirme Kuruluşu IEA’nın (International Association for the Evaluation of Educational Achievement) dört yıllık aralıklarla düzenlemiş olduğu, 4 ve 8. sınıf düzeyindeki öğrencilerin matematik ve fen bilimleri alanlarında kazandıkları bilgi ve becerilerin değerlendirilmesine yönelik bir tarama araştırmasıdır.
TIMMS’in AMACI NEDİR?
TIMSS’in temel amacı, dünya çapında matematik ve fen bilimleri alanlarında eğitim ve öğretimin gelişmesine yardımcı olmaktır. Proje bu amaç doğrultusunda öğrenci başarısındaki eğilimleri izlemekte ve ulusal eğitim sistemleri arasındaki farklılıkları belirlemektedir. Çalışma kapsamında öğrencilerin matematik ve fen bilimleri alanlarındaki performansları, eğitim sistemleri, öğretim programları, öğrenci özellikleri, öğretmen ve okulların özellikleri ile ilgili bilgiler toplanmaktadır. TIMSS, 4 ve 8. sınıf düzeyindeki öğrencilerin matematik ve fen bilimlerindeki performanslarını dört yıllık süreler içerisinde ölçerken, öğrenci başarı düzeylerinde meydana gelen değişimler konusunda bilgiler de sağlamaktadır. Bu bağlamda, öğretim programlarına ilişkin olarak elde edilen ayrıntılı bilgiler sayesinde ülkeler hem kendi içinde gelişimlerini izleyebilmekte hem de diğer ülkelerle karşılaştırmalı olarak değerlendirmeler yapabilmektedirler. TIMSS’te, öğrencilerin başarı puanlarının belirlenmesinin yanı sıra, uygulanan okul, öğretmen ve öğrenci anketleri ile çok geniş yelpazede veri toplanmaktadır. Anketlerle toplanan veriler ve öğrencilerin sınavlarda elde ettikleri puanlar, hem ülke içinde değerlendirme yapmaya hem de uluslararası düzeyde eğitim sisteminin farklı ülkelerle birçok açıdan karşılaştırılmasına imkân sağlamaktadır.
TIMMS YÜRÜTEN KURULUŞLAR KİMLERDİR?
Uluslararası bir araştırma çalışması olan TIMSS, Boston College-TIMSS&PIRLS Uluslararası Çalışma Merkezi tarafından yürütülmektedir. Ayrıca uluslararası boyutta birçok araştırma kuruluşu projeye destek vermektedir. Bu kuruluşlar; Hamburg’da IEA Veri İşleme ve Araştırma Merkezi (IEA Data Processing and Research Center in Hamburg), Ottowa’da Kanada İstatistik (Statistics Canada in Ottowa) ve Princeton’da Eğitimde Sınav Hizmetleri Merkezi (Educational Testing Service in Princeton)’dir. Katılımcı ülkeler, kendi ülkelerinde ulusal düzeyde gerekli olan çalışmaları TIMSS ulusal merkezleri aracılığı ile uluslararası kuruluşlarla bağlantılı olarak yürütmektedir. Ülkemizde TIMSS çalışması, Milli Eğitim Bakanlığı Ölçme, Değerlendirme ve Sınav Hizmetleri Genel Müdürlüğü (ÖDSGM) bünyesinde yürütülmektedir.
TIMSS 2015 KATILIMCI ÜLKELERİ
Almanya, Amerika, Arjantin (Buenos Aires) Avustralya, Avusturya, Bahreyn, Belçika, Birleşik Arap Emirlikleri (Abu Dhabi, Dubai), Botswana, Bulgaristan, Çek Cumhuriyeti, Çin (Hong Kong), Çin (Tayvan), Danimarka, Ermenistan, Fas, Filistin, Finlandiya, Fransa, Güney Afrika Cumhuriyeti, Güney Kıbrıs Rum Yönetimi, Gürcistan, Hırvatistan, Hollanda, İngiltere, İran, İrlanda, İspanya, İsrail, İsveç, İtalya, Japonya, Kanada (Alberta, Ontario, Quebec) Katar, Kazakistan, Kore, Kuveyt, Litvanya, Lübnan, Macaristan, Makedonya, Malezya, Malta, Mısır, Norveç, Polonya, Romanya, Rusya, Singapur, Slovak Cumhuriyeti, Slovenya, Suudi Arabistan, Şili, Türkiye, Ukrayna, Umman, Ürdün, Yeni Zelanda.
TIMMS 2015 Raporunu daha detaylı incelemek için linke tıklayınız:
http://timss2015.org/timss-2015/mathematics/student-achievement/
http://timss2015.org/timss-2015/science/student-achievement/