HİPERAKTİVİTE VE AKADEMİK BAŞARI GENETİK OLARAK BAĞLANTILI OLABİLİR
Hiperaktif çocuklar, hiperaktif olmayan akranlarına göre akademik alanda kötüleşme eğilimi gösterebilirler. Çocuklarda aşırı hareketlilik, dürtüsellik ve dikkatsizlik gibi davranışlar ve matematik, okuma, dil ve diğer alanlardaki yetersiz başarı arasındaki ilişki yazılı olarak belirtilmesine rağmen, bu ilişkinin nedenleri hakkında çok az şey bilinmektedir. Yeni araştırmalar bu bağlantının genetik etkiler nedeniyle olabileceğini göstermektedir.
Boston Üniversitesi ve Londra Psikiyatri Enstitüsü – Sosyal Genetik ve Gelişim Psikiyatri Merkezi’ndeki araştırmacılar tarafından yürütülen çalışma Çocuk Gelişimi Dergisi’nin Mayıs / Haziran 2007 sayısında görünmektedir. Araştırmacılar, İngiltere’de İkizler Erken Gelişim Çalışmasına katılan 7 yaşındaki yaklaşık 2000 ikiz çiftlerin ortak genetik ve çevresel faktörlerin hiperaktivite ve başarı karşısında etki kapsamını incelemiştir. Çalışmada, hem ebeveynler hem de öğretmenler ikizlerin hiperaktif davranış problemlerini (örneğin; huzursuzluk, yerinde duramama, dikkat dağınıklığı, dürtüsellik ve dikkat süresi) derecelendirmeyi sağladı. Akademik başarı, Amerika Birleşik Devletleri’nde birinci sınıfa eşdeger olan ilkokul birinci yılın sonunda yapılan ingilizce ve matematik becerilerinin öğretmen değerlendirmelerine dayanmaktadır.
Çalışmanın neticesine dayanarak; araştırmacılar hiperaktif davranış ve yetersiz akademik başarının ortak genetik etkiler sebebiyle aslında birbirleriyle bağlantılı olduğu sonucuna vardı. Araştırmacılar nasıl olabileceği yönünden iki olasılık önerdi: Hiperaktiviteyi etkileyen genlerin bazıları aynı zamanda akademik başarıyı da etkiliyor olabilir. Ya da; başka bir davranış tarafından etki altına alınan davranışı etkileyen genler sonucunda dolaylı bir ilişki olabilir; örneğin, hiperaktivite ile ilişkili davranışlar çocukların sınıftaki öğrenimlerini zorlaştırabilir.
Çalışmanın başyazarı ve Boston Üniversitesinde psikoloji doçenti olan Kimberly J. Saudino; ‘’Sorumlu mekanizma ne olursa olsun, hiperaktivite ve başarı arasındaki önemli genetik örtüşme bulgusunun, iki davranışla alakalı genlerin araştırılmasında önemli etkileri vardır.’’ dedi.
Araştırma, Ulusal Akıl Sağlığı Enstitüsü tarafından desteklenmiştir.
Kaynak: https://www.sciencedaily.com/releases/2007/05/070517063103.htm
Çeviren: Elif ÖZKAN